Sunday, December 19, 2010

Sebalik nama...

S.H.A.R.I.F.A.H   N.A.B.I.H.A

Kalau dibelek balik maksud nama kat atas nih, Yang Mulia Yang Cerdik...Alhamdulillah, mak kita bagi nama yang baik maksudnya. Tapi tak tau la pemilik nama nih...hehehe...Nak kata cerdik, tak ler cerdik sangat...Terang hati lebih tepat lagi... :-) Mengikut cerita mak, macam-macam idea dia nak bagi nama kat kita nih 29 tahun yang dulu..antaranya Rohaisyah (gabungan nama tok belah abah ngan mak- Rogayah + Aisyah) dan Nurul Ima (berkenan kat Raja Eman kot)..yg paling tak best, Sharifah Tinggal sebab masa dalam perut mak, abah selalu outstation...hehhe..naseb baik mak kita ubah pikiran....Itulah, berbalik pada nama kat atas tu...nama dah elok, tapi kita nih banyak lagi nama panggilan yg dipanggil oleh kengkawan la, family la...Ada gak advantage kat situ coz kita dengan automatic nya boleh detect org tu dari group yg mana... :-)..Meh kita jengah sikit nama-nama "manja" kita nih...

PIPAH, PIP
Sejarah nama nih bermula dari Form 1 di SMKGS. Masa mula-mula menjejakkan kaki kat sekolah nih, member-member sekelas panggil Sharifah. Tapi entahlah tetiba seorang budak kelas, Z nih terus cakap " Aku panggil ko Pipah la, Nama ko panjang sangat"..dengan selamba jer kita pon kata Okay..! So, melekatlah nama tu dari zaman sekolah ke zaman kolej pastu hinggalah ke zaman bekerja nihh. Dengan mengikut perubahan zaman, maka di commercialkan menjadi Pip/Peep...hahaha...short n simple...Tapi ade juga yang terbabas panggil "Bip"..hehe..cam Road Runner kan? Bip..Bip!!hehehe...But kita realized one thing, kita tak pernah guna nama ni masa kat UiTM...bila direnung, difikirkan balik...Pip n Pipah nih lebih familiar with orang-orang sekeliling kita yang kita rasa comfortable... :-)

CIK BIE
Haaa..nama nih actually start masa kita sedang bekerja di salah sebuat company modal teroka. Secara tidak sengaja, my colleagues perasan nama yang kita create untuk YM masa tuh ( medium utk bergossip di office) dan terus rasa nama itu agak catchy digunakan...hehe..So, officially nama ini sangat familiar di kalangan ex-officemate di company ini.....

B
Bukan Baby, Hubby atau B**i jauh sekali laaa ye...Di ambil dari naBiha..Only 3 person jer yang panggil kita "B" ni...my sis, my kakak sedara n my uncle... :-)

CHE' PAH
Nama nih kalau kat kawasan Taman Setapak, area Jalan Satang 1 or Jalan Satang 2 memang tak boleh digunakan..sebab nama nih agak sinonim ngan bonda kita...hehehe...Akan tetapi my BFF yakni Cikgu Y dengan mesranya memanggil kita dengan nama ini!hehehe..lekat jugak nama nih until now...Cikgu Y nih kawan sejati la kiranya dari sekolah menengah...eventho dia dah beranak 2, still close to each other..bukan stakat dia jer, family dia pon panggil kita ngan nama nihh... rindu lak kat dia...sob..sob...sob..!!

NABIHA, BIHA
Official name laa kiranya nih...email office pon guna nama nih...kiranya nama "corporate" laaa...kuikuikui...takpon, kalau mak marah, konpom panggil nama nih laa....hehehe...kat office skang nih pon especially with bosses memang dorang panggil nama nih...informal they can call me 'Biha'...dun mind et all pon...my bro n my sil dan kebanyakan my kaum kerabat, sepupu sepapat,jiran tetangga memang panggil kita Biha pon... :-)

HALA BIHA, UMI BIHA, ENDA BIHA
Nama khas untuk kita dari kaum kerabat yang lebih muda yakni anak-anak sedara kita, baik sebelah mak mahupun abah...kiranya Hala, Umi or Enda nihh samalah maksudnya dengan Makcik, Auntie...tapi kadang-kadang ade gak yang panggil Kak Biha....i loikkkkkeeeeeeee!! I terima seadanya....!!

ADIK
Ehemmm..nih special sket...al-maklumlah kita nih kan anak bongsu kan....of course laa dipanggil adik oleh mak kita...tapi kan, macam dah lama jer mak tak panggil dengan panggilan nihh...opsss bukan bermaksudnya kita nak dapat adik ye!! na mungggkinnnnnnn!! takhta masih kita pegang...juz rasa cam tak sesuweiiii kot...mak kekadang panggil biha or haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jer................hehehe...

IHA
nihh baru dapat beberapa bulan yang lepas...special sket nama nih coz my nephew jer yg panggil kita dengan nama nihh... luv him very muchhh!!

Kesimpulannya, walaupun berbagai nama panggilan..panjang ke,pendek ke...orang nya tetap sama...orangnya tetap gile, happy go lucky, tetap saiz yg sama...hahahaha...THE ONE & ONLY.......

 



2 comments:

  1. kat sini leh tick "like" tak? hahahaha....

    paling i like tang "bip" tu, i tau saper gerangannya yg panggil pip camtu...

    lagi satu, i don't like sorang makhluk yg cuba -panggil pip "pip" sbb itu panggilan dari org2 yg rapat je kan???

    ReplyDelete
  2. hahaha...tang mana nak like tu? kehkeh...taukan sape yg panggil...bip..bip!

    makhluk tuhan palingggggggggggggg....hahhaha...dia rasa dia close ngan kita kot...hahaha...layan jer laaa...

    ReplyDelete