Sunday, May 27, 2012

School Memories - Part 2

Lama betul nak buat sequel..hahaha..Otak berkarat, so amik masa yang lama sikit..Entahlah bercampur gaul cite kat bawah nih...sekejap macam memori zaman skolah, skejap childhood nye story...apa-apa jer laa...pendek kata semuanya adalah kenangan terindah...:-)
  • Time sekolah agama dulu, selalu tangan kena get ready nak terima sebatan dari Ustaz Zulkifli. Tak ingat lah Ustaz tu ajar apa..Tauhid ke Feqah. Classmate masa tu, jiran-jiran blakang umah jer. Ustaz tu gila garang tapi Hensemmmmmm...hahahaha...Suka soal yang susah-susah. Kitorang masa tu dah la bebal sket. Ada skali tu, kitorang kena beratur kat blakang, pastu kena rukuk sambil bertasbih. Lama dowh..nak patah pinggang. Ingat dok menonggeng jer?? Dapat hadiah sebatan kat pungkokkk!!hahahaa...
  • Suka main dengan jiran-jiran berdekatan. Umur lebih kurang jer. Mak pernah warning tak bagi keluar. Tapi hati memberontak nak keluar jugak. Akhirnya tengah main-main kat longkang besar, hamek ko! terlentang jatuh dalam tu..Nasib baik kering dan takde benda-benda tajam. Durhaka lagi..!hehehe..
  • Main rounders dengan kengkawan yang sama, tapi kali nih yang lead, jiran-jiran yang lebih tua. Main kat tengah jalan raya depan rumah. Sekali hilang kawalan, zasssss...tersiat kulit lutut...oh sedappnyaa!!! 
  • Hari Jumaat slalunya sekolah kebangsaan kan start lambat kalau sessi petang. So, amik kesempatan la nak meronggeng kononnya sebab abis sekolah agama dlm kul 11am. Ada time lagi masa tu, pegi rumah member main getah!! zaman dulu mana de handphone kan? Main punya main terlupa nak call mak. Niat hati mula-mula nak pinjam phone rumah kawan la nak call mak. Tengok jam dah lewat lah pulok! Bergegas balik sekali tengok kunci basikal tercicir. Check kat rumah kawan tu takde la pulok. Gabra tapi masih cool. Terus pegi balik sekolah agama tu. Jeng..Jeng..Jeng..masa nih la kejutan  diterima. Mak aku ade kat situ, dengan muka dah macam Hulk Hogan..hahahaa..kecut perut laa..Di hambat nye aku suh balik rumah. Ape lagi ca alip but laa ..cabut balik rumah! Sampai je rumah, tak sempat masuk rumah, kena belasah ngan getah paip ngan Mak! Perghhh..nasib dulu takde tele-dera..kalau tak confirm kena panggil Mak aku nih..hehehe..Sakit wooo!! Yang tolong menyelamatkan keadaan...Arwah Abah lahh..hehee..Berbirat-birat tangan ngan badan...Pergi sekolah petang tu pon ngan bengkak2 mata nangesshhh..hahaha..Padan Muka AKu!
  • Masa tadika dulu, aku nih juara jendol..hahahah.. Keje aku asyik langgar pintu sekolah jer..ahhahaha..Mak cakap letak mata kat lutot...tu sebab bengong sikit sekarang..concussion! hehehe..
  • Close dengan Atuk Mail yang jaga surau tu. Dia duduk dekat bilik a.k.a rumah dia dekat blakang surau dgn isterinya. Atuk tu baik gile. Kalau haus ke, pi umah dia tu dapat air sirap. Time tu air sirap dah cukup mewah dah..hehehe.. Atuk tu suka bercerita. Ingat skali dia tegur kawan aku. Kawan aku tu ada tahi lalat kat kening. Atuk tu sakat dia cakap lalat berak kat kening time mak dia pi masak..ahhahaa...rindu lak kat Atuk tu... Al-Fatihah to Atuk Mail..:-(
  • Cakap pasal atok, teringat plak ngan Atok kt sebelah rumah. Actually tak tau nama Atuk tu, tapi panggil Atuk lah. Masa kecik Mak & Abah keje, Aku ditinggalkan kat jiran sebelah nih. Aku panggil Ayah dan Mak Ani. Diorang ada 4 orang anak perempuan yang aku panggil Along, Angah, Alang dan Usu. Dah macam adik-beradik dah kitorang nih. Anak-anak dorang dah macam anak buah aku coz diorang panggil aku Umi Biha..:-)..Atuk tu bapak pada Ayah lah. Dah uzur dah Atuk tu time aku tadika. Yang aku ingat, sebelum Atuk tu meninggal, aku tidur sebelah dia...dia bobok kan aku la kiranya..opsss, time nih aku still size M..ahhahaha..Al-Fatihah jugak buat Atuk..
  • Cite kelakar masa membesar kat rumah Ayah. Aku nih suka main sesorang kat luar rumah, but still dalam pagar. Dok asyik main memasak la kot masa tu, kutip daun mangga, ntah apa lagi yang aku kutip..datang sorang lelaki India kat gate, panggil aku.Mula-mula tak nak pi..takut kan..tak kenal pun brader tu. Nak kata Shah Rukh Khan, aku pon tak kenal SRK masa tuh...ehehe..Sekali mamat tu cakap ada ulat dekat necklace aku. Saya kan budak hingusan lagi masa tu. Cakap ade ulat, sure la gabra. Aku terus je pegi kat mamat tu. Dia terus belek2 necklace tu, dia cabut dia cakap dia bersih kan. Aku pon kata ..OK!hahahha..innocent nya aku time nih! Bila petang mak balik keje, di tanya nye mana necklace aku tuh..dengan tak bersalah aku jawab.."Abang Bola amik, dia cakap ada ulat"...hahaha..Ape lagi mengucap panjanglaaaaaaahhh Mak Abah Mak Ani dan Ayah..hahahaa..Kenapa Abg Bola? Sebab mamat tu memang baru balik dari main bola..siap pegang bola pon!
  • Dulu aku sekolah rendah kebangsaan gombak 2. Kakak dan abg2 aku semua sekolah Gombak Satu..dah penuh masa tu. Gombak 2 pon Gombak 2 laaa...Gombak 2 banyak makwe/pakwe..Gombak 1 banyak kutuuuu..!kuikuikui...Sekolah kat sini dari darjah 1 sampailah darjah 6. Still ingat lagi nama kelas- 1 Biru (zaman nanges), 2 Kuning, 3 Kuning, 4 Dahlia, 5 Dahlia, 6 Dahlia...Class yang paling special, masa 3 Kuning sebab kelas tu sebelah kantin dan kelas kayu! Dah la sessi petang. Panas giler! 
  • Kat sekolah dulu kan time nak masuk class, after break akan ade 2 kali cikgu ring the bell. 1st ringing, kena berhenti bergerak, then 2nd ringing barulah bergerak dgn pantas masuk balik ke kelas. Tapi aku? 1st ringing tu aku dah deshooooooooommmmmmmmm bergerak dgn pantas masuk ke kelas!!hahaha..siap bleh nak tarik kawan suh dia gerak skali...kuikuikui...lama-kelamaan baru le paham procedure....:-)
  • Setiap kali exam, Mak, Abah ngan Kakak set target utk aku...mesti dapat nombor antara 1 - 5.. selalunya berjaya la achieved..ade sekali tu..1 dan 5 yang aku dapat =No. 15..haahahaha...
  • Masa darjah 3 kot, anak Dilla Hussein (anak arwah Hussein Abu Hassan), nama dia Ayang sekolah kat situ. Time tu yang famous Faizal Hussein laaa...Sanggup tunggu kat ngan foyer parking guru besar semata-mata nak tgk Faizal Hussein...nak babai jer...kah!kah! fanatik gile...
  • Pernah jadi mangsa buli masa darjah 2. Ada orang suh siapkan dia punya homework. Skali Mak jumpa pulak exercise book dia dalam beg skolah. Terus kena marah dan Mak warning jangan nak buat kan. Besok pegi sekolah, aku kena jerit ngan budak tu..hahahaha..Tapi, we end up as a BFF sampai habis skolah tau!
  • Naik darjah 4 baru ada geng. Tapi masa tu biasa-biasa jer. Tengok time skolah pon dah ade "grouping" laah..normal la kot tuu!hahaha..Masa darjah 5, baru betul bonded together laa.. Dalam group tu ada aku, Munirah, Bai, Niza, Natalie and lastly Nomi..Ade gelaran setiap sorang, tapi tak brape nak hengat..Yang pasti aku (King Kong), Munirah (Monyet) and Bai (Rimau kot) tak ingat! Kitorang semua adalah Pengawas Sekolah time nih. Naik darjah 5 baru dilantik. Pengawas time ni pakai baju kaler kuning, kain biru pekat biasa tu laa..Geng aku nih semua pepandai belaka.Aku jer kurang quota kepandaian. But I'm still dalam kelas pandai...heh..heh..senyum bangga nih..We all berkwan sampailah ke darjah 6. Rindu lak time sekolah rendah nih!
  • Zaman sekolah dulu benda-benda teknologi macam komputer baru nak berkembang. So, ada lah buat kelas komputer. Selalunya kelas komputer nih start lepas waktu skolah. Time nih sekolah sessi pagi, dan kelasnya start dalam pukul 3. Paling jahat yang aku buat time nih, gi ponteng kelas ni, pegi mandi sungai kat rumah member!! rasanya sampai sekarang Mak tak tau...shhhhh....
  • Zaman sekolah rendah, slurpee and big gulp sangat femes. Lagi femes sebab member aku rajin belanja benda alah nih! rezeki jangan ditolak beb..!
  • Banyak spend masa dekat rumah member. Selalunya habis skolah jer, gi carik public phone, call Abah suruh amik dekat Pejabat Pos Gombak. Pejabat Pos Gombak dulu lain, bukan cam sekarang. Dulu kat depan Pos tu ada taman, ada kolam. Sebenarnya member aku dok situ, kat tingkat atas pejabat pos gombak tu. Bapak dia ketua pos situ. 
  • Time skolah rendah nih, aku nih pengidap gastrik yang tegar. Every month mesti ada mc. Ada satu hari tu, memang dah rasa lain macam je perut nih, tapi kuatkan diri pegi skolah. Dalam van sekolah tu pon dah rasa lain macam. Sampai-sampai sekolah, letak beg jer, tak sempat ke toilet...vomit kat koridor skolah. Orang tak ramai lagi time nih. Memang rasa nak pengsan. Sekali tengok kat bawah, Abah dah ada. Instinct seorang Abah la. Rupanya Mak and Abah rasa tak sedap ati tgk muka aku tu. Terus Abah mintak excuse ngan Cikgu and bawak aku balik...Nih memang tersentuh hati laa..sebab timing dia memang kena sangat! Rindu Abah la pulakkkk....
  • Dulu pegi sekolah naik bas sekolah makcik jora. Dia punya assistant (konduktor) masa tu sakit lama la jugak. Then, setiap kali balik sure berebut dgn sorang lagi budak nak jadi penjaga tangga..syok wo dok kat situ..Dapat angin lebihhh...hahahahaa...
  • Bila nak UPSR, Mak memang very strict. Aku tak pergi tuition pon, just belajar sendiri kat rumah. Harapkan kelas tambahan kat sekolah. Bukan tak mampu, tapi aku tak nak. Apa yang Mak buat? Mak siapkan timetable utk aku. Setiap hari start dari pukul 8.00 mlm sampai pukul 10.30 mlm aku kena duduk dalam bilik buat revision dan buat latihan dari buku2 latih tubi yang dia beli.Memang banyak gila lah buku latih tubi yang Mak beli. Yang paling ingat buku latih tubi dari Adabi Gaya Pos tu..yang ada soalan ramalan...ahhaha..Kan setiap buku tu ada jwpan. Mak aku akan stapler setiap helaian jawapan kat blakang buku tu supaya aku tak dapat tiru. He He He.. Ini Nabiha laaaa...klau rasa nak cepat habis dan cepat tidur, aku belek jer jawapan kat blkang tu dengan pelbagai cara...Ni pun ssssssshhhhh jugak...Mak tak tau...Alhamdulillah, time trial pon aku score 4A..dan yang actual nye pon aku dapat 4A...Ni semua jasa Mak..Abah masa tu nak masukkan aku ke MRSM Polis kat Kulim. Selaku anak bongsu, sure laa aku tak moh kan boarding school..hehee.. Mak pulak memang tak mau lepaskan anak busuk nye yang sorang nih..Dia cakap dah la, cukuplah dorang bertiga jer dah pi boarding school. Yahoooo!! Lagipun, kakak and abang2 aku nih selalu je sogok dengan cite hantu kat asrama dorang...sape suruh kan!??
  • Habis UPSR je memang heaven utk kitorang. Dah takde benda nak belajar. Hari-hari bawak Saidina la, batu seremban la, card games la, chess, dam haji...semua benda aku yang supply...pastu main ngan member, ramai-ramai...Memang best!
  • Lupa lak nak selit satu cerita, masa darjah 2, aku nih rajin buat "khidmat masyarakat" lepas habis recess..hehehe... Pegi keliling skolah, carik sape yang tinggal botol air lah, duit laa, sapu tangan laaa...ahhaha..tiap2 hari, mesti ada punya kes la...jumpa jer bahan kes, pi jumpa cikgu mintak permission nak round skolah...Cikgu bagi pulak tuuhhh!!hahahaa...Then, mulalah pergi ketuk pintu dari satu kelas ke kelas lain...dan announce.."Ada sesapa hilang botol air/duit???"...kah..kah..kah..bongok btol la aku nih!
  • Lagi satu, masa kat sekolah nih S.A Bakar rajin datang buat Magic Show... budak-budak kan..sure la terhibur...kumpul ramai-ramai ikut kelas, "tangan atas, jatuh"..nak bagi lurus barisan, gerak dalam barisan, duduk pon dalam barisan kat kantin tu. Paling tak suka masa sekolah nih, bila ada dentist datang. Aku nih dah la penakut ngan Dentist..macam2 alasan bagi try nak mengelak...tapi usually, fail laa...hahahaa...
  • Kalau tak silap nama Cikgu Disiplin masa sekolah rendah, Cikgu Sharip..Memang garang, asyik bawak "rotan panjang" jer..dalam orang lain takut nak jumpa dia, tapi aku selamba badak je jumpa dia..hahaha..siap tolong tu angkat buku dia dan tolong dia kemas bilik buku pinjaman. Orang lain kena dok dalam kelas, aku leh dok luar kelas sambil cuci mata...huhuu...
  • Cikgu-cikgu praktikal yang datang sini bersilih ganti. Hensem-hensem dan cute-cute..kah..kah..! Kecik-kecik dah menggatal..!
  • Opsss...aku dulu aktif join nasyid kooo!!kadang-kadang kalah, selalu menang..hahahah! Kiranya kain songket hitam mak aku ngan samping Abah memang sangat laku la time ada nasyid nih..Selalu nya ada pertandingan nasyid nih masa sambutan Maal Hijrah.
  • In term of active in sport, takde la active sangat. Semuanya bidan terjun bila terpilih join team Netball, wakili sekolah. Aku nye position- either GS or GK...aku kan tonjanggg..Rumah sukan aku masa sekolah rendah nih, Rumah Biru!! selalu gak menang rumah sukan nih..Another sukan yang aku cebur, tarik tali! hahahaa...tengok badan laa beb! Position aku, of course belakang skali....hehehehe...
Cukup la kot sampai sini...nanti sambung lah lagi...kita sambung yang zaman sekolah menengah pulak....

No comments:

Post a Comment